Espanjassa monet ravintola asiakkaat ovat hämmästelleet, kun laskuun on ilmaantunut ylimääräinen maksu koronaviruksesta johtuvasta erikoispalvelusta (servicio COVID).
Koronaviruksen johdosta, ravintolat ovat joutuneet tehostamaan hygieniakäytäntöjä. Tämä on nostanut ravintoloiden kulurakennetta, jonka takia monet ravintolat laskuttavat tästä lisää.
Espanjan kuluttajien oikeuksia puolustava yhteisö (OCU) on ilmoittanut, että käytäntö on täysin laillinen, mutta asiakkaan on saatava tietää kyseisestä lisämaksusta etukäteen. OCU tiedottaa lisäksi, että mikäli lisämaksusta ei ole ilmoitettu etukäteen, voi siitä kieltäytyä ja valittaa tapahtumasta heille. Lisäksi, lisämaksun tulee olla kohtuullinen, noudattaen hyviä liiketoimintatapoja, niin että siitä aiheutuvat kulut jaetaan palvelun tarjoajan ja asiakkaan kesken. Myös ravintolan terassille asetettu maksimiaika on laillinen, mutta siitäkin on ilmoitettava etukäteen.
Toisaalta kuluttajajärjestö FACUA on sitä mieltä, että etukäteen ilmoittaminen ei tee lisämaksusta laillista ja kehottavat asiakasta keräämään tarvittavat todisteet, kuten valokuva kyltistä tai kuitista, joissa lisäpalvelusta mainitaan ja tekemään siitä valitus kuluttajaviranomaiselle. Kyse voi olla Espanjan kuluttajasuojalain vastaisesta toiminnasta, jossa yrittäjä väärinkäyttää asemaansa, asettamalla ylimääräiset kulut suoraan asiakkaalle, ilmoittamatta mitkä tosiasialliset kustannukset ovat. Asiasta kirjoitti mm.: elcomercio.es 10.6
Vastuuvapautuslauseke: Kyseinen teksti on ainoastaan tiedottava. Kyse ei ole oikeudellisista neuvoista. Emme ota vastuuta toiminnasta, joka aloitettu tämän pohjalta.